راهنمای خرید مادر برد در اراک

راهنمای خرید مادر برد در اراک

 

ویژگی ها و مشخصاتی که در راهنمای خرید مادربرد باید در نظر بگیرید

اکنون که از انواع مختلف مادربردهای موجود آگاه هستید، مهم است که مشخصات و ویژگی‌هایی که مادربردهای مختلف ارائه می‌دهند را درک کنید. ملاحظات اساسی که هنگام خرید مادربرد باید در نظر داشته باشید؛ عبارتند از فرم فاکتور، نوع سوکت، چیپست، رم، اتصالات، اسلات‌ها، قابلیت‌های توسعه و پورت‌ها. همچنین ممکن است بخواهید آنچه را که می‌توانید از نظر اورکلاک و سایر تنظیمات سفارشی انجام دهید، در نظر بگیرید. بسته به سطح تخصص شما در زمینه سخت‌افزار و نیازهای خاص شما، هر یک از اینها ممکن است فاکتورهای مهمی برای در نظر گرفتن باشد.

فاکتور فرم

مانند هر پیوند عضو، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید فرم است که به اندازه مادربرد اشاره دارد. بزرگترین چالش در اینجا ناشی از نیازهای شما نیست، بلکه از محدودیت‌های بدنه شما ناشی می‌شود. تولیدکنندگان مختلف از این به عنوان یک وسیله استفاده می‌کنند تا شما از چیزی را که آنها ساخته‌اند بیرون نروید. به همین دلیل، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مادربردی را انتخاب کنید که کیس شما با آن سازگار باشد.

انواع اصلی فرم عبارتند از: ATX و BTX. در حدود یک دهه گذشته ATX استاندارد بوده است و برای سرگرمی‌های معمولی کامپیوتر خانگی ایده‌آل است. BTX، اگرچه بزرگتر است، اما چندان محبوب نیست. با معرفی اینتل، یافتن این موارد در سایت‌هایی غیر از آن‌هایی که اینتل کالاهای خود را در آنها می‌فروشد، دشوار است. 12 اینچ با 9.6 اینچ ATX باید برای اکثر رایانه‌های شخصی ایده‌آل باشد، اما چند نوع نیز در این دسته وجود دارد.

MicroATX نسبتا جدید است و اندازه آن 9.6 اینچ است. با 9.6 اینچ همچنین یک MiniATX وجود دارد که اندازه آن حدود 6.7 اینچ است. با 6.7 اینچ هر دوی این موارد برای موارد کوچکتر، مانند مواردی که در Media Centers و محصولات مشابه یافت می‌شوند، مناسب هستند. این بردهای کم مصرف در پورت‌ها و اسلات‌های توسعه محدود خواهند بود، اما آنها کار را انجام خواهند داد.

راهنمای خرید مادر برد در اراک و نوع سوکت

نوع سوکتی که پردازنده شما دارد تا حد زیادی نوع مادربرد مورد نظر شما را تعیین می‌کند. اینتل و AMD بازیگران اصلی این بازار هستند و سری‌های LGA/PGA و AM از انواع سوکت محبوب‌ترین مدل‌های آنها هستند. از دهه 1970 ده‌ها نوع سوکت معرفی شده‌اند، اما امروزه تنها چند نوع آن محبوب هستند. سوکت رابط بسیار مهمی بین مادربرد و پردازنده شما است. این پشتیبانی الکتریکی و مکانیکی را برای پردازنده فراهم می‌کند تا به طور موثر با سایر اجزای مادربرد کار کند.

برای پردازنده‌های سطح بالای اینتل که در نوت‌بوک‌ها استفاده می‌شوند، مانند Core i3 تا i7، معمولاً از سوکت G2 (rPGA) استفاده می‌شود و می‌تواند داده‌ها را با حداکثر سرعت 2.5 یا 4.8 Gtps (Gigatransfers در ثانیه) منتقل کند. LGA1156 معمولاً بر روی دسکتاپ‌هایی که روی این پردازنده‌ها و سایر پردازنده‌های مشابه مانند سری Pentium ،Celeron و Xeon اجرا می‌شوند، یافت می‌شود.

برای پردازنده‌های AMD، بسته به سری دقیق پردازنده‌ای که دارید، معمولاً به +AM2، AM2+، AM3 ،AM3 یا FM1 یا 2 نیاز دارید. FX ،Phenom II ،Sempron و Athlon II همگی به +AM3 نیاز دارند، در حالی که FM1 و 2 به ترتیب برای مدل‌های Llano و Trinity هستند. بر اساس سرعت و سازگاری با پردازنده خود، تأیید کنید که مادربردی که انتخاب می‌کنید 100٪ سازگار است. در غیر این صورت ممکن است در پایان روز یک مادربرد کاملاً بی‌استفاده (و احتمالاً گران قیمت) در دستان خود داشته باشید.

اینجا را هم بخوانید  راهنمای خرید کارت گرافیک در اراک

چیپست

در بیشتر موارد، شما هرگز نیازی به شناختن انواع چیپست ندارید. با این حال، برای علاقمندان مشتاق، تراشه‌های Northbridge و Southbridge ممکن است برای درک چگونگی برقراری ارتباط در چیپست حیاتی باشند. اولی اکثر انتقال‌های پرسرعت مانند RAM و CPU را کنترل می‌کند، در حالی که دومی انتقال داده را بین اجزای نسبتاً کندتر مدیریت می‌کند.

یک نکته را در مورد چیپست‌ها باید به خاطر بسپارید: سازندگان در حال رقابت با یکدیگر هستند. بنابراین، اجزای محصول آنها اغلب قابل تعویض نیستند. ممکن است متوجه شوید که مادربردی که به تازگی خریداری کرده‌اید، از چیپست فوق‌العاده گران‌قیمتی که می‌خواستید با آن استفاده کنید، پشتیبانی نمی‌کند، هزینه زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.

رم در راهنمای خرید مادربرد

رم یکی از مولفه‌های مهم در مورد سرعت است. بسته به نوع برنامه‌هایی که می‌خواهید اجرا کنید، باید میزان رمی را که پردازنده شما با آن راحت است انتخاب کنید. اگرچه پردازنده «مغز» واقعی این عملیات است، رم را به عنوان منبع غذایی مغز در نظر بگیرید. بدون غذای کافی، مغز نمی‌تواند در سطوح مطلوب عمل کند. به همین ترتیب، پردازنده فقط به اندازه رمی است که می تواند از آن کار کند.

DDR2 امروزه محبوب‌ترین سری رم موجود در بازار است، اما باید مطمئن شوید که مادربردی که خریداری می‌کنید این مورد را پشتیبانی می‌کند. دانستن نوع حافظه‌ای که مادربرد شما پشتیبانی می‌کند به شما این امکان را می‌دهد تا نوع رم مناسبی را انتخاب کنید. مطمئن باشید که برد از نوع رم مورد نیاز شما پشتیبانی می‌کند، زیرا در غیر این صورت کار نخواهد کرد. برای دانستن نکاتی که قبل از خرید رم باید بدانید کلیک کنید.

به یاد داشته باشید که رم را با مادربرد مطابقت دهید. به عنوان مثال، اگر مادربرد شما از 667 (DDR2) پشتیبانی می‌کند و شما یک 533 دارید، اساساً حافظه شما برای آنچه برد شما می‌تواند مدیریت کند، کمتر از حد مطلوب است. به همین ترتیب، گرفتن 800 به این معنی است که پهنای باند زیادی وجود دارد که هیئت مدیره شما نمی‌داند با آن چه کند.

این مکان دیگری است که فاکتور فرم در آن مهم است. به دلیل اندازه محدود بردهای Micro و MiniATX، ممکن است فقط چند اسلات برای RAM خود داشته باشید. این را با 32 گیگابایتی که یک ATX می‌تواند پشتیبانی کند مقایسه کنید، بلافاصله متوجه اهمیت آن خواهید شد. همچنین گزینه فناوری دو کاناله نیز وجود دارد که به طور موثر به شما امکان می‌دهد توان عملیاتی خود را دو برابر کنید. RAM بیشتر همیشه چیز خوبی است و هنگام استفاده از سیستم شما برای فعالیت‌های سطح بالا مانند بازی، چند رسانه‌ای و کارهای دوگانه، که می‌تواند مقدار زیادی از منابع شما را اشغال کند، مهم است.

اتصالات در راهنمای خرید مادر برد در اراک

کابل‌های استاندارد IDE زمانی تنها کابل‌هایی بودند که با باز کردن CPU خود می‌دیدید. اما امروزه درایوهای SATA به سرعت جایگزین استانداردهای قدیمی شده‌اند. از آنجایی که فشرده‌تر و سریعتر هستند، به طور گسترده در دسترس هستند و نسبتاً محبوب هستند. به طور معمول، اگر درایوهای خود را با مادربرد جدید به سیستم جدیدی منتقل می‌کنید، مطمئن شوید که هر دو نوع اتصال پشتیبانی می‌شوند. SATA به طور کامل فناوری IDE را حذف نکرده است، بنابراین اکثر بردها از هر دو نوع اتصال پشتیبانی می‌کنند. حتی ممکن است یک اتصال اضافی برای درایو فلاپی در آنجا داشته باشید.

نکته مهمی که در رابطه با اتصال باید مشخص شود، این است که اتصالات کافی برای هر نوع درایویی که ممکن است با مادربرد جدید خود استفاده کنید، دارید. هنگام انتخاب مادربرد، درایو نوری و هارد داخلی و خارجی خود را در نظر بگیرید. همچنین ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا مادربرد از فناوری RAID (آرایه اضافی از دیسک‌های ارزان قیمت) پشتیبانی می‌کند یا خیر.

اینجا را هم بخوانید  خرید کارت گرافیک ماینینگ در کرج

اساساً، این نوع سیستم درایو پشتیبان‌هایی را برای افزایش امنیت و مدیریت ریسک فراهم می‌کند. ممکن است زمانی که با داده‌های مهمی کار می‌کنید که باید به طور منظم پشتیبان‌گیری شوند یا اطلاعات را در پایان روز کاری خود ذخیره کنید، به این مورد نیاز داشته باشید. افزونگی در سیستم تضمین می‌کند که هرگز داده‌ها را به طور تصادفی یا از طریق فعالیت‌های مخرب از دست ندهید. با این حال، همه مادربردها از RAID پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین اگر قصد استفاده از این فناوری را دارید، مطمئن شوید که برد می‌تواند آن را مدیریت کند.

انتخاب مادربرد با توجه به نوع اتصالات درایو مورد نیاز شما یک موضوع برنامه‌ریزی است. ارزیابی نیازهای حافظه و درایو از قبل به شما امکان می‌دهد تا نیازهای خود را بهتر مدیریت کنید. شما نمی‌خواهید روی یک مادربرد گران قیمت یا حتی ارزان قیمت سرمایه گذاری کنید و بعداً متوجه شوید که اگر فقط یک اسلات دیگر برای DVD writer جدید شما داشته باشد، عالی خواهد بود. بنابراین، قبل از خرید مادربرد، آنچه را که انتظار دارید با سیستم استفاده کنید، ترسیم کنید. از این نظر، رم اضافی چیز خوبی است؛ زیرا همیشه نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که چه سخت‌افزار جدیدی ممکن است در آینده نزدیک بخواهید.

اسلات های توسعه در راهنمای خرید مادربرد

اسلات‌های توسعه یکی از نکات مهم در انتخاب مادربرد هستند، زیرا ممکن است بخواهید در آینده کنترل کننده‌ها یا کارت‌ها را نصب کنید. بهتر است برای موارد احتمالی برنامه‌ریزی کنید، زیرا فناوری با سرعت زیادی در حال تغییر است و به نظر می‌رسد که پیشرفت‌های جدید هیجان انگیز همیشه در گوشه و کنار هستند.

PCI و PCI Express (PCIe) دو فناوری توسعه رایج هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. دومی بسیار سریع‌تر و بی‌نهایت زیرک‌تر است، اما 2.2 اخیراً استاندارد اکثر سیستم‌ها بوده است. در مورد کارت‌های PCIe، حتی ممکن است به دو عدد از آنها برای SLI یا CrossFire نیاز داشته باشید. این اساساً به شما امکان می‌دهد کارت‌های ویدیویی خود را دو برابر کنید تا بتوانید از تجربه ویدیویی بسیار بهتری لذت ببرید.

خارج از گیمرهای جدی یا کسانی که به قابلیت‌های ویرایش ویدیو نیاز دارند، احتمالاً می‌توانید از یک برد یکپارچه که قبلاً دارای قابلیت‌های گرافیکی است استفاده کنید. در حالی که این به طور کلی گزینه‌ای برای علاقه‌مندان به بازی و سایر کاربران گرافیک فشرده نیست، این مزیت را دارد که اسلات‌های توسعه را برای سخت‌افزارهای دیگر آزاد می‌کند. این به همان اندازه برای یکپارچه سازی کارت صدا صدق می‌کند. اساساً، عامل تعیین کننده با توجه به بردهای یکپارچه، عملکرد سیستم شما در مورد صدا و تصویر است. اگر از عملکرد راضی هستید، در واقع می‌توانید در این فرآیند مقداری پول پس‌انداز کنید.

کامپیوتر و لپ تاپ عضو جدا نشدنی هر خانه و محل کاری است. اما باید توجه داشته باشید این وسایل گران قیمت دیجیتالی را حتما از فروشگاه کامپیوتر و لپ تاپ که شناخته شده می باشد خریداری نمایید. پیشنهاد ما  به شما  برای راهنمای خرید مادر برد در اراک بازدید از فروشگاه اینترنتی پدارم کامپیوتر است. برای مشاهده فروشگاه اینجا را کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *