خرید CPU در شیراز

خرید CPU در شیراز

 

در خرید یک کامپیوتر رومیزی به دلیل امکان مونتاژ انواع قطعات و همچنین گستردگی قطعات مورد نیاز اغلب کاربران با ابهامات فراوانی روبرو می شوند. عدم اطلاع از نحوه کارکرد و وظیفه اصلی قطعات سبب شده در بسیاری موارد کاربران به قطعات حاشیه ای توجه زیادی کرده و از قطعات اصلی غافل می شوند. یکی از این قطعات که می توان آن را مهمترین بخش و مغز کامپیوتر دانست CPU است. در این نوشتار با بررسی جزء به جزء موارد در انتخاب یک CPU مناسب به شما کمک خواهیم کرد.

CPU چیست؟

CPU پردازشگر اصلی کامپیوتر بوده و کلیه فرامین و محاسبات کامپیوتر را انجام می دهد. این قطعه در انواع مختلفی در بازار موجود بوده که تفاوت CPUها باهم در مفاهیمی چون هسته، فرکانس، کش و غیره می باشد و یک به یک این مفاهیم را بررسی و به شما در خرید CPU مناسب کمک می کنیم.

تاثیر CPU در کامپیوتر همانند نقش مغز در بدن انسان است.

 

اصطلاحات CPU

هسته یا Core: وظیفه اصلی CPU پردازش و محاسبه اطلاعات است که این عملیات در واحدهای پردازشی به نام هسته صورت می گیرد. اولین سوالی که برای خریدار مطرح می شود این است که CPU مناسب باید چند هسته داشته باشد؟ در گذشته اغلب کامپیوترها تنها یک هسته داشتند که باعث می شد با پر شدن ظرفیت هسته عملیات های زیادی در صف انتظار باقی بمانند.در خرید CPU با کلماتی مانند Dual Core (دو هسته ای)، Quad Core (چهار هسته ای) و یا Octa Core (هشت هسته ای) روبرو می شوید که تعداد هسته های کامپیوتر را نشان داده و بالطبع هرچه تعداد بالاتر باشد سرعت پردازش بالاتر خواهد بود که البته موارد دیگری نیز در انتخاب CPU مناسب مهم خواهند بود.

اینجا را هم بخوانید  خرید CPU در مشهد

نکته جالب در بحث تعداد هسته ها این است با ورود تکنولوژی Hyper Threading توسط اینتل عملا بدون افزایش تعداد هسته ها قدرت پردازشی CPU ها افزایش یافت.

در این تکنولوژی در حالی که به صورت فیزیکی تنها یک هسته CPU موجود است اما به صورت منطقی سیستم عامل 2 هسته را مشاهده کرده که آماده پردازش داده ها هستند که نتیجه این عمل افزایش سرعت کامپیوتر است به گونه ای که در کامپیوترهای 8 هسته ای می توان گفت 16 هسته مجازی وجود داردبنابراین توجه به این موضوع در انتخاب CPU مناسب حائز اهمیت است.

همان طور که پیشتر بیان شد این تکنولوژی نخستین بار توسط اینتل ارائه شد اما امروزه سایر شرکت ها از آن استفاده کرده به طوری که بخشی از تفاوت CPUها باهم در پیاده سازی این تکنولوژی است. شرکت AMD نام Simultaneous Multithreading را برای این تکنولوژی در محصولات خود برگزیده است.

 

فرکانس: برای خرید CPU در شیراز با کلماتی مثل فرکانس پردازنده، فرکانس کاری ویا کلاک روبرو می شوید و از خود می پرسید چه CPU ای بخرم تا فرکانس مناسب داشته باشد؟ فرکانس در حقیقت به تعداد سیکل کاری است که یک پردازنده به انجام آن مشغول است. به عنوان مثال زمانی که عنوان می شود یک پردازنده قادر به ارائه فرکانس 2.4 گیگاهرتز است به این معنی است که در یک ثانیه 2 میلیاردو 400 میلیون سیکل کاری را به پایان می رساند بنابراین CPU مناسب باید سرعت فرکانس بالایی نیز داشته باشد اما تصور اینکه هر سیکل کاری یک دستور است درست نیست، بلکه ممکن است یک دستور خود شامل چندین سیکل کاری باشد که بدین شکل کم کم به تاثیر CPU در کامپیوتر پی خواهید برد.

اینجا را هم بخوانید  خرید مادر برد در مشهد

پردازنده گرافیک: پردازنده گرافیکی یک پردازنده مشابه پردازنده اصلی است و متفاوت از کارت گرافیک است که داخل CPU قرار می گیرد. در گذشته این واحد پردازشی در خارج از CPU جایگذاری می شد که با انتقال آن بر روی CPU سرعت پردازش نیز بالاتر رفت. ممکن است در هنگام خرید با اصطلاح گرافیک OnBoard مواجه شوید که دربرگیرنده همین توضیح است ضمن اینکه حقیقتی که به غلط بین خریداران رایج شده این است که گرافیک Onboard بسیار ضعیف تر از یک کارت گرفیک مجزا است اما خوب است بدانید در برخی CPU ها گرافیک Onboard قدرت بالاتری از یک گرافیک مجزا در کامپیوتر دیگر دارد بنابراین این نکته در انتخاب CPU مناسب حائز اهمیت خواهد بود.

 

کامپیوتر و لپ تاپ عضو جدا نشدنی هر خانه و محل کاری است. اما باید توجه داشته باشید این وسایل گران قیمت دیجیتالی را حتما از فروشگاه کامپیوتر و لپ تاپ که شناخته شده می باشد خریداری نمایید. پیشنهاد ما  به شما  برای خرید CPU در شیراز بازدید از فروشگاه اینترنتی پدارم کامپیوتر است. برای مشاهده فروشگاه اینجا را کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *